Prøvelapper og strikkefasthet

prøvelapp

strikkefasthet og prøvelapper

Jeg er av dem som ikke liker å bruke tid på å strikke prøvelapper før jeg begynner å strikke nye oppskrifter. Det er kun noen veldig få ganger hvis jeg skal strikke noe veldig stort og omfattende at jeg strikker prøvelapp først.

Nå har jeg egentlig glemt litt hvordan man strikker prøvelapper. I Pickles sine oppskrifter f.eks står det:

Søtnos sett: Strikkefasthet: Ribbestrikk 20 masker, Halvpatenet 12 masker

  • gjelder dette da tunikaen, luen eller leggvarmerne?
  • det er kanskje strikkefasthet pr 10 cm som gjelder fortsatt?
  • skal det være samme strikkefasthet på lue, leggvarmere og tunika selv om man skal bruke forskjellige pinner?

Hipp hagejakke: Strikkefasthet: 19 masker= 10 cm glattstrikk

  • men er dette da med pinne 3,5 eller pinne 4?
  • hvis jeg må opp til pinne 5 for å få denne fastheten skal jeg da strikke vrangborden med pinne 4,5?
  • Og hvor mange pinner må jeg strikke for å se at det faktisk blir 10 cm?

Rullehals: Strikkfasthet: Ikke viktig for et vellykket resultat.

  • Blir jo veldig glad når jeg ser denne strikkefastheten da

Om hibuskas

Nygift Oslojente som gjerne vil flytte litt ut av byen og få seg hage. Jeg liker å strikke, hekle, plante, bake, fotografere og prøve nye ting.
Dette innlegget ble publisert i strikking. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar